Parkinson

Parkinson

De ziekte van Parkinson is een ingewikkeld ziekte, de hersenen zijn namelijk steeds minder goed instaat om de spierbewegingen goed sturen. Een dopamine tekort is de veroorzaker van Parkinson. Dit belangrijke stofje zorgt ervoor dat je hersenen goed blijven werken. Bekende klachten waaraan je Parkinson aan de buitenkant herkent zijn traagheid, stijfheid en beven. Maar het veroorzaakt ook problemen die minder opvallen. Bijvoorbeeld trager denken, wisselende stemmingen, slecht slapen, pijn of moeite hebben met naar de wc gaan. Het is daarom belangrijk om actief te blijven en te zorgen dat je conditie niet onnodig verder achteruit gaat. Zorg dat bewegen onderdeel blijft van je dagelijkse routine. Onze fysiotherapeut kan je hierbij helpen.

Klachten bij de ziekte van Parkinson zijn verschillend per persoon.

de volgende symptomen kunnen voorkomen:

• Stijfheid van de spieren (rigiditeit)
  • Trage  worden van bewegingen (bradykinesie)
  • moeite met starten van bewegingen (akinesie)
  • Het ontbreken van automatische bewegingen (hypokinesie)
  • Houdings- en evenwichtsproblemen en soms vallen bij langer bestaan van de ziekte
  • “bevriezen”( freezing) van de benen tijdens lopen, waardoor het lijkt alsof de voeten aan de vloer blijven plakken

Naast bovenstaande fysieke kalchten treft Parkinson ook het brein, denken (cognitie) en dagelijks functioneren.

Zoals:

• verminderde reuk
  • slaapstoornissen
  • trager denken
  • obstipatie
  • stemmingswisselingen en depressie
  • verandering van seksuele behoeften

Behandeling van Parkinson

Er zijn medicijnen die sommige klachten enigszins kunnen verminderen en daarnaast kan je onder andere een fysiotherapeut bezoeken. Onze fysiotherapeut kan je bijvoorbeeld helpen om problemen bij het bewegen te voorkomen, stabiliseren of verminderen. Bijvoorbeeld bij freezing zijn er manieren (strategien) om hierme om te gaan. Ook kunnen we je helpen bij het opbouwen of onderhouden van je conditie, balans  en spierkracht,  verbetering van specifieke, dagelijkse activiteiten. Maar we kunnen nog meer voor je doen. We kunnen:

• Je leren hoe je met deze ziekte zo goed mogelijk kunt bewegen
  • Samen zorgen voor regelmatige lichaamsbeweging
  • Advies geven over hoe je dagelijkse activiteiten zoals lopen, opstaan uit een stoel, omdraaien in bed of in de auto stappen het best kan doen.
  • Tips of oefeningen geven wanneer je bang bent om te vallen
  • en indien je in een later stadium van Parkinson verkeert, begeleiden we je om je de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden.

De parkinsonfysiotherapeut is aangesloten bij parkinsonnet en werkt samen met allemaal speciaal opgeleide zorgverleners uit dit netwerk om je zo goede  kwalititatieve zorg te bieden.

Heb je een vraag, bel ons gerust, dan kijken we hoe we je kunnen helpen.

Wat is freezen en wat kan de fysiotherapeut eraan doen